måndag 1 juni 2015

Tankar om ridponnyavel - kunde inte ha skrivit det bättre själv

Bilden föreställer ridponnyer, alla med halvblod i stammen. Jag gjorde denna sammanställning när frågan om användandet av halvblod i ponnyavel kom upp i en diskussion på facebook. Någon ville se exempel, och jag har ju ett par... Det är ett ämne som går att fylla mer än ett inlägg om!

Under 2013 påbörjade jag en rad inlägg här i bloggen som jag valde att kalla "tankar om ridponnyavel". Efter fyra stycken hamnade det lite på is. Men ämnet är intressant, då som nu, och jag har flera tankar som jag vill skriva om. Här nedan finns länkar till det jag tidigare har skrivit. Jag har läst igenom inläggen och måste säga att de är ganska bra... Jag håller med om typ allt som står där! ;-)

Tankar om ridponnyavel del I: Vad är en ridponny? Finns det de som är mer riktiga än andra?
 klicka här >>>

Tankar om ridponnyavel del II: Tyska blodslinjer VS holländska blodslinjer. Finns det något land i Europa som bryr sig lika mycket som vi gör här i Sverige?
klicka här >>>

Tankar om ridponnyavel del III: Funderingar kring Peter Ljungkrantz avelskrönika i tidningen Show Jumping nr 1(?)/2013. Vilka ska få vara med i svensk ridponnyavel?
klicka här >>>

Tankar om ridponnyavel del IV: Ungponny-SM i hoppning 2013. Sammanställning av deltagande ponnyer. Vilka slutsatser kan man dra om man vill få fram en hoppande ponny?
klicka här >>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar