söndag 19 juli 2015

Framåt med fyraåringarna

Så här härligt hade grabbarna det förra året. Den här sommaren är det lite mer allvar, men de går fortfarande tillsammans och de har fått en gräshage!


Sist jag skrev något om mina fyraåringar var i början av april. De ligger, som jag skrev även då, ganska så långt efter i sin utbildningskurva. Och det får man beskylla deras matte för... men vi jobbar på att ta igen det nu.

Vid senaste rapporteringen var Bambi riden i skritt och trav på lina och Stene hade haft träns och blivit longerad. Bambi blev snart efter det riden löst i alla gångarter och det fungerade utan problem. Han hade dålig bjudning i början och gick och tryckte emot en del, men det har löst sig efter hand. Stene fick bekanta sig med sadeln och vi hann hänga på honom. Sen blev det dags för kastrering i början av maj för de båda herrarna. Jag hade ju planer ett tag på att spara en av dem som hingst, men jag ändrade mig. Nu är båda valacker!

De fick vila från arbetet i två veckor sen körde vi igång igen. Med Stene går det framåt hela tiden, men vi tar det långsamt. Jag visste redan när han var föl att det skulle komma att ta tid med hans inridning. Kanske är därför jag har dragit mig lite för det... Han är nu skrittad och travad under ryttare i lina. Han förstår och lyssnar bra på ryttaren, men det är ingen ponny som vi har gått ett steg längre med varje dag. Många dagar har gått ut på att göra samma sak som dagen innan och få honom trygg i det. Jag tycker att det fungerar bra och vi har inte haft några bakslag. Jag tror att om vi bara gör detta lugnt och metodiskt så kommer han att vara helt avslappnad och som vilken annan ponny som helst sen.

Bambi klarade ju av sin inridning innan pausen och fick påbörja sin grundutbildning som nybliven valack. Det går framåt och jag är nöjd med honom och hans nuvarande utbildningsnivå med utgångspunkt från hur länge han är riden. Han känns bildbar och receptiv. Han har hittat framåtbjudningen och vi jobbar nu med de första stegen på utbildningsskalan - takten, lösgjordheten och stödet. Och rakriktningen. Han har en aktiv och lätt trav, men blir lite hastig eller otydlig i takten ibland så det jobbar vi på där. Än så länge är stödet lite av och på. Ibland har jag fint sug i handen men ibland tappar jag bort honom och då krullar han ihop nacken som en ostbåge. Men det är en rolig ponny att jobba med och det känns lovande :-)

Bambi under ryttare

Här ser man hur lätt det är att tappa bort honom och vips så har näsan åkt lite för långt in... 
Men vi jobbar på det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar