lördag 1 augusti 2009

Hera i Scandinavian Open, Falsterbo 2009

Så kommer den då äntligen - uppdateringen av min blogg. Jag ska inte tråka ut någon med dåliga ursäkter till varför det har tagit så lång tid utan går direkt till det roliga, nämligen att berätta om Falsterbo!


Hera med sin ryttare Olof Smith under Scandinavian Open för 5-åriga hästar och 6-åriga fölston

Vilken härlig känsla säger jag bara! Det var fantastiskt att ha med sin egen häst i startlistan (och såklart på banan) i Falsterbo.

Första omgången gick på vad de kallar för "allvädersbanan", dvs den banan där all dressyr också går. Det var ingen jättemaxad eller överdrivet svår bana, utan den var precis lagom för första dagen. Hera hoppade fruktansvärt dåligt på framhoppningen. Ja, nästan den sämsta framhoppning hon någonsin gjort faktiskt. Olof och jag tittade på varandra och skakade på huvudet. jag hade inga jättestora förväntningar när de gick in på banan. "Hoppar de nolla är det nästan ett mirakel", tänkte jag för mig själv. Men man ska aldrig räkna ut en svart liten fara. Hon skärpte till sig och susade över hindrena ett efter ett. Jag och Nathalie, som också var med, blev nervösare och nervösare för varje hinder, och när hon hoppade sista hindret - också det felfritt - så blev jag tvungen att ta ett litet glädjeskutt! :-)

Andra omgången gick dagen efter inne på den stora gräsbanan. Och nu hade tumskruvarna dragits åt. Den här banan var betydligt större med alla mått mätt. Längre bansträckning, högre hinder och svårare tekniskt. Hera hoppade bättre på framhoppningen och verkade lagom pigg. Om hon blir nervös så syns det i alla fall inte. Men kanske att hon blev det ändå. Att komma in på den banan liknar inget hon tidigare har varit med om vad gäller yta, svårigheter och läktare med publik. Hon rev första och andra hindret. Sen vaknade hon till och hoppade mycket bra. Stora och luftiga språng utan att det såg det minsta svårt ut. Det kom ett litet pet in i sista kombinationen och hon slutade på 12 fel.

Självklart var det lite tråkigt att inte gå till final, men vi är jättenöjda med hennes insats och hon har även visat att det här inte var hennes gräns. Hon har fått ha lite sommarlov och ska snart få börja hoppa igen. Nu siktar vi vidare mot ännu högre hinder!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar