måndag 16 juni 2014

Tävling: Åstorpsortens RF

IM Claudius RP 178 och Karolin Sjöland
 - stolta vinnare av Djupviks Valdo Cup-omgången i Åstorp!

Helgen som just passerat har spenderats i Åstorp för vår del. Två dagars tävlande, vi börjar med det roligaste! IM Claudius gick klassen LA för ungponny med gångartsbedömning, dvs man rider ett program men får poäng för skritt, trav, galopp, lösgjordhet och allmänt intryck. Jag måste erkänna att jag verkligen avskyr när vi ska rida en sån klass. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men det känns liksom mer prestigefyllt och jag vill egentligen bara gå därifrån och gömma mig. Tror att det är för att domarna bedömer mer av grundkvalitén hos ponnyn, inte bara hur du lyckas utföra vissa saker på banan. Det kommer liksom närmre en själv. Typ som att alla föräldrar blir grymt förnärmade om någon säger något ont om deras barn. Och därför är det ju jättekul när en sån klass går bra, men absolut mindre kul om domarna inte gillar ens ponny. Ja, så känner jag i alla fall :-)

Den här gången gick det dock bra! Karro visade upp Claudius på ett ytterst föredömligt vis. Väldigt harmoniskt och välbalanserat. En fröjd för ögat helt enkelt! Ja, det tyckte jag i alla fall, men jag är medveten om att jag är partisk! Hehe. Traven är härligt spänstig och luftig - och den blir dessutom bara bättre och bättre! Dagens poäng för den blev 8,8 - vilket också var dagens toppnotering bland alla fyra- fem- och sexåriga ponnyer. Den högsta siffra som delades ut på hela dagen totalt! Kul!

Det enda som faktiskt inte stämde var skritten. Claudius har egentligen en fin skritt, men ibland har han svårt att visa den. Vi kan inte sätta fingret på vad det är, men när han inte kommer in i rätt takt från början så blir det liksom... dåligt helt enkelt. Hm, igår var en sån dag. 5,8 poäng är väl inget man stoltserar med, men igår var hans sämsta skritt-dag ever tror jag. Förra tävlingen vi var på skrittade han jättefint. Då fick han en 7:a på sin ökade skritt i debuten i LA:P1 och förra året på ungponny-SM skrittade han som en kung med 8,2 poäng dag ett och 8,5 poäng dag två. Lite frustrerande är det allt att vi inte har listat ut hur vi ska påverka situationen än, men vi jobbar på det!

Hela galopp-programmet var välavvägt och de visade upp mycket fin balans i de förvända bågarna. Fina längningar och tydliga upptagningar. Poängen för galoppen blev 8,2. Personligen tycker jag att det finns mer att hämta i galoppen och när vi pratade om ritten i bilen hem, jag och Karro, så enades vi om att hon nog hade varit lite avvaktande i sin ridning i galoppen. Det går att få galoppen mer distinkt med ännu mer tydligt isatta bakben. Men det känns bra - här finns mer att hämta alltså! :-)

8,5 poäng hämtade ekipaget hem för lösgjordhet. Det var med marginal dagens högsta betyg för lösgjordhet, alla ålderskategorier inräknade. Kändes faktiskt välförtjänt. Jag tycker att det är Claudius största styrka. Att han är så mjuk, följsam, eftergiven och arbetsvillig.

Det allmänna intrycket blev lite lägre än vad man hade kunnat önska, och det berodde såklart på den för dagen så eländiga skritten, vilket domarna också påpekade. I övrigt hade de bara gott att säga om honom! Poäng: 7,5

Totalt: 77,6 poäng och segern i klassen!

Bilder från framridningen. Det var varmt och dammigt - som i en gryta nästan:



Stilstudie inne på banan:




Vi gjorde även två starter med Curre under helgen. FEI lagtävlan dag ett och FEI mästerskap dag två. Det gick faktiskt inte alls bra. Första dagen fick han ett bryt inne på banan. Han tittade på allt och ögonen stod en halvmeter ut ur huvudet på honom. Han såg ut som en j-a guppy! Inte kul när det blir så. Många missar och ingen bra känsla. Vi laddade om till nästa dag och då kändes han mycket bättre. Inledningen blev lite tveksam och smygande, men sen kom de igång riktigt fint tycker jag. Det var samma domare som dömde båda dagarna och tyvärr tror jag att deras bild av Curre från första dagen dröjde sig kvar något. Jag tycker att han fick snålt betalt för sin insats under söndagen. Både Karro och jag upplevde att han gjorde sitt bästa galopp-program nånsin i FEI mästerskap. Jaja, så kan det vara. Ibland får man inte de siffror man tycker att man är värd, ibland får man precis de siffror man ska ha och ibland får man mycket högre poäng än vad man själv tycker att man förtjänar. Lite tungt känns det just nu i alla fall...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar