söndag 20 januari 2008

En arbetsam dag på stuteriet!

I dag är det söndag, vilodag.

Men inte här på Högås Stuteri. Dagen började halv sju med fodring av hästarna. Utsläpp och sedan lastning av Juno (familjens 3-åring e Dammen) och Caramis (utbildningsponny Sv RP e Karlfälts Caruso RW, ägare: min kära sambo) för att åka och löshoppa. Själva lastningen gick mycket bra. Den svåraste uppgiften den här morgonen var att få upp Micke (sambo) och lillasyster (Galina) ur sängen för att kunna lasta...

Lastade och klara så åkte jag och Micke iväg. Båda hästarna skötte sig bra, och nöjda kunde vi åka hem igen. Hemma ca halv elva. En liten frukost blir vi tvungna att ta eftersom vissa inte hann äta innan vi åkte. För mig blev detta frukost nummer två denna dag om jag säger så.

Nästa sak på listan var hag-projektet. Vi behöver göra fler hagar. Kära sambon tycker om maskiner, vilket i detta fall innebär att han äger en stolpmaskin. Mycket praktisk sak, man kopplar den på traktorn och så trycker den ner stolparna där man vill ha dem. Jag trodde att det var jag som skulle stå på utsidan och sköta stolpandet och Micke köra traktorn, men han var orolig att jag skulle träffa min egen fot eller nåt, så jag fick köra traktorn och han skötte stolparna istället! :-) Mycket bra arbetsfördelning.

Jag tror att jag fick med tvekan godkänt när det gällde att passa in traktor med vidhängande stolpmaskin i rätt linje. (Stolparna måste stå i en snygg rak rad...) Ibland himlade han med ögonen och såg ut att sucka när jag körde fram och tillbaka och fram och tillbaka innan det blev rätt. ganska roligt var det i alla fall. Sista kvarten fattade jag ju var man vred upp värmen i hytten dessutom, och då blev det ju riktigt cosy!

Ska gå ut och fota den fina nya (än så länge gröna) hagen imorgon. Tyvärr har jag inget bildbevis från när jag styrde runt med traktorn, men jag lägger med en bild från när vi satte stolpar runt ridbanan, så förstår man nog hur det går till.


När vi ändå höll på där ute så gick vi över de hagar där hästarna går nu. Ja, hagar och hagar, lerpölar är väl mer rätt beskrivning av de inhägnade områdena som vi förvarar hästarna i dagtid :-/


Klockan rann iväg och jag kom nog inte in från stallet förrän vid klockan sex ungefär. Typ elva och en halv timmes pysslande. Lite trött men det känns väldigt bra att vi fick saker gjorda!

1 kommentar:

  1. Det där med lera känner jag igen.... Tyvärr... Hade man kunnat sälja lera dyrt till något spa så hade vi nog varit väldigt rika vid det här laget...

    SvaraRadera