måndag 8 september 2008

Kvalitetsbedömning, Bollerup

Dagen började tidigt, med två ponnyer som skulle fixas i ordning. Kvällen innan hade de båda (ganska smutsiga) ponnyerna fått gå på date med trädgårdsslangen och en flaska schampo. Galina och jag stod ute i mörkret i skenet från lampan på maskinhallen och badade dem i kallvatten. Ja, i alla fall så dök Nathalie upp (punktligt) vid avtalad tid och knoppningen kunde börja. Det är alltid lika roligt att se de små skogsmullarna förvandlas till tävlingsponnyer. Strax efter klockan tio kom vi iväg. Ikon hade startid 11.40 och Caramis 14.15. Vi lastade dem i varsin transport och begav oss mot Bollerup.

Ikon var ganska laddad när vi kom på plats och tog ut honom ur transporten. Som alltid sköter han sig föredömligt för att vara hingst och försöker inte med några dumheter. Däremot vill han gärna tala om för alla att han har anlänt, och det vill han tala om mååånga gånger. Vet besiktningen gick bra och fullföljdes utan anmärkning. Vi promenerad runt lite och "sprang fram" inför exteriören. Han kändes lite spänd, men han lugnar sig väl när han kommer in i ridhuset tänkte jag. Men se där fick jag fel, om ridhuset alltså. P g a underlaget så hade de flyttat ut exteriören till utanför istället. Hur som helst som gick det bra. Ikon fick bedömningen 88888= 40poäng. Det kändes bra, han fick samma poängrad som han erhöll på Bjärsjölagård i somras.


Ikon övar uppställning inför exteriörbedömningen
Nu var det dags för sadling och framridning. Detta med framridning visade sig vara en något tungjobbad uppgift. Utebanan var så djup så djup. Det fanns ingen botten! Jag travade och galopperade max tio minuter. Resten av tiden ägnade jag åt att skritta runt på området. Ikon kändes fin och skötte sig utmärkt.

Framridning i den djupa sanden

Själva bedömningen blev tyvärr bara ljummen. Ikon fick 6:or rakt igenom. Först blev jag besviken, men nu när jag har smält detta lite så känns det ok. Han är faktiskt bara riden i åtta veckor och då kan man inte begära att han ska orka bära sig optimalt. Personligen tycker jag att han har gångarter som sträcker sig långt över godkänt-gränsen. Hans galopp är underbar och han har ju massor av år på sig att bevisa detta.

Sista momentet var löshoppning. Fanns det några krafter kvar? Jodå, det gjorde det. Ikon visade upp sin fina teknik och den härliga inställningen. Han belönades med 8-8. Det var han verkligen värd. Pausen mellan gångarterna och hoppningen blev lite kort för honom, och han var nog en aning trött, för trots att han hoppade mycket bra därinne så vet jag att han har ännu mera kapacitet.

Efter hoppningen fick Ikon kliva in i sin ägares transport och åka hem till sig igen. Det har varit roligt att ha hand om hans utbildning och det är verkligen en ponny som jag tror kan gå långt.

Dags för lite lunch och återhämtning. Sen var det dags för Caramis. Hon är ju redan som en fullfjädrad tävlingsponny. Hur cool som helst fast hon fick vänta länge i transporten. vi lastade ur och gick till vet besiktningen. Även hon passerade utan anmärkning. Nästa stopp: exteriörbedömningen. Det här var lite spännande. Hon är ju till skillnad från Ikon aldrig visad tidigare och kan ju närmast liknas vid ett oskrivet blad. Skulle hon falla domaren Birgitta Larsson i smaken? Ja, det gjorde hon. 88797 = 39 poäng fick hon ihop. Vi var mycket nöjda. Benstället är ju inte helt korrekt så den 7an kändes rättvis. Och lika rättvist kändes det att hon fick betalt för sin oerhört goda skritt.

Uppställning mot en vacker bakgrund. I det osynliga står Nathalie och jobbar för att Caramis öron ska peka framåt. Jag tror att hon använde både akrobatik och lövkastning...

Dags för de uppsuttna gångarterna. Caramis kändes superfin att rida fram. Jag hittade ett ridhus där underlaget var något bättre (men fortfarande anmärkningsvärt djupt). Även här fick det bli tio minuter i trav och galopp samt resten skritt på området. Väl inne på bedömningen fortsatte känslan att vara riktigt bra, och tydligen var det även så det såg ut. Poängen blev som följer: Skritt 8, trav 6, galopp 8, utvecklingsbarhet 7. Hennes trav är ju ganska ordinär och än så länge utan vidare längning, men de andra två gångarterna är riktigt bra och det var så roligt att detta uppmärksammades. Jag fick även kommentaren "väl presenterad" och det blev jag stolt över.

Gångartsprovet. Caramis fick kommentaren: "trevlig ponny med utvecklingsbara gångarter".

Bara löshoppningen kvar. Jag hade inte varit nervös på hela dagen, men nu kände jag en viss spänning. Bara två ynka poäng kvar att få, och det var de som skulle avgöra om Caramis skulle kvala till finalen senare i höst. Det gick vägen. Caramis gjorde en strålande insats och belönades med 8-8, även här fick vi beröm för väl visad ponny.

Dagens bedömning var över och trötta men nöjda kunde vi åka hem. Caramis med en utmärkelse i hoppning = biljetten till en plats i rikskvalitetstävlan i hoppning, Falkenberg 28/9. Slutpoängen för henne blev 8,36 poäng som hopptalang och 7,74 poäng som gångartstalang.

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till Nathalie (Hillstar), Galina (syster) och Micke (sambo) för all hjälp under dagen. Utan er... Ja, ni var bäst helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar