lördag 15 december 2012

Ett bortglömt inlägg

 En regnig framridning hos Falkenbergsortens RF

Ungponnychampionatet 2012. Hur har jag kunna missa att skriva om det? Jaa, det var faktiskt inte så svårt... Efter en intensiv helg la jag bara upp en bild på facebook och tänkte det alltför ofta förekommande "jag gör det sen" om blogginlägget. Botgöring är ett måste, så nu blir det alltså ett inlägg som handlar om vad som hände sista helgen i september. :-)

Vi hade med oss tre ponnyer. Knatte och Grynet som båda gick fyraårsfinalen i gångarter och Curre som gick sexårschampionatet i dressyr. Helt klart bäst gick det för Knatte. Karro visade honom på ett alldeles strålande sätt och de placerade sig som nummer två av närmare 20 d-ponnyer. En mycket stark insats! Om jag får skryta lite (och det får jag!) så var Karro den enda av samtliga ryttare som fick beröm av domaren för sitt fina sätt att lotsa runt en ung och oerfaren ponny. BRA Karro!

 Knatte och Karro efter avslutat ärevarv med sin nyvunna rosett

Grynet gjorde också en mycket stabil insats. Hon startade i kategori C och var första ponny utanför placering. Jag var alltigenom nöjd med henne när ritten var avslutad. Hon hade definitivt kunna vara med och slåss om rosetterna om jag hade börjat lite mer i tid med hennes utbildning. Nu visste jag redan när vi åkte dit att hon låg en nivå lägre än vad som hade krävts.

 Grynet redo att äntra bedömningen

Allting går ju sällan på räls - och så var det ej heller denna gång. Kvällen innan tävlingarna började sken solen och luften var ljummen. Morgonen efter vaknade vi till ösregn. Dressyrbanan blev tyvärr till en leråker. Vi är inte de som klagar på underlaget, dessutom blev det ju samma för alla, men Curre var av en annan mening. Han är lite markskygg och gyttjan på banan blev för mycket, han ville helst slippa gå ett enda steg och såg väl halt ut på alla fyra benen. Ekipaget fick tyvärr utgå. Det är sånt som kan hända, men nu hände det vid sämsta möjliga tänkbara tillfälle. 

Vi var såklart deppiga en stund, men lyckades faktiskt skaka det av oss. Vi valde att stryka oss dag två och trimmade istället i ett av ridhusen på morgonen innan tävlingarna började. Curre var såå fin! Det gladde oss extra mycket att Curres uppfödare Eva var med oss och tittade. Hon tyckte att han var fantastisk och utbrast flera gånger "men han går ju FEI!". Nja, svarade jag, vi får nog lära honom att gå genom vatten och gegga först ;-)

Curre och Karro kämpar med det blöta underlaget

Kameran hängde som vanligt över axeln och det var fler än våra egna ponnysar som fastande på bild. Här nedan syns några:

 Esse Goldwin, vinnare av sexårschampionatet i dressyr kat D

Brännornas Rigoletto, vinnare av femårschampionatet i dressyr kat C

Hollys Cerwin, vinnare av femårschampionatet i dressyr kat D

 Kaizer (e Coelenhages Prins Thatch RP 151), placerad i femårschampionatet i dressyr kat D. Samma pappa som Knatte och stuteriets egna uppfödningar Perfa och Stene.

 EG Marie Curie, placerad i sexårschampionatet i dressyr kat D. Samma uppfödare och pappa som Curre.

 Stackarps Marwin, deltog i sexårschampionatet i dressyr kat D. Ryttare Siri Winstedt.

 Superstar, placerad i sexårschampionatet i dressyr kat D. Har samma pappa som Grynet (Simberg Superman)

Sweet Honey Pie du Loup, placerad i sexårschampionatet i dressyr, kat D. Min favorit! En OTROLIGT FIN ponny!

2 kommentarer:

  1. Hej! Du har en superfin bild på Superstar :-) Skulle jag kunna få låna den till mina sidor www.pernillas.nu och www.agroart.nu? Mvh Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pernilla!

      Förlåt att svaret har dröjt - jag måste ha missat din kommentar.

      Självklart får du låna bilden. Uppge vem som är fotograf och länka tillbaka till min blogg så är det inga problem!
      mvh Tessan

      Radera