onsdag 13 februari 2013

Tillbaka i sadeln!

I sadeln igen

Idag har jag äntligen känt att det har gått att rida igen. Nedrans envisa hosta och halsont - över en vecka har jag förlorat på detta. Well, well, idag har jag ridit två ponnyer och det är skönt att vara på G!

På förmiddagen tog jag en egen tur till ridhuset med Kenny. Hans premiärtur både i mitt släp och i ridhuset faktiskt. Jag lastade helt själv här hemma utan problem. I ridhuset var det två andra hästar när vi kom dit. Vi får lov att rida i våra goda vänner Olof och Frida Smiths ridhus. De bor bara tio minuter hemifrån oss så det är verkligen toppen! Olofs hästskötare Annika travade av och själv skulle han precis börja hoppa en häst när vi klev innanför porten. Kenny var inte speciellt tagen av situationen. Vääldigt nyfiken på de andra hästarna såklart, men ändå väldigt cool. Red inte så länge, checkade bara av att gas, broms och styrning funkade - och det gjorde de ju precis som alltid! :-) Både Annika och Frida (som också var i ridhuset) tyckte att Kenny var superdupersöt! Olof verkade inte lika lättcharmad... Konstigt det där ;-)

På eftermiddagen kom Karro och hon fick börja med att rida ut två ponnysar och sen skulle vi enligt planen ta med två till ridhuset också. "Vi tar med Curre och en till när vi åker till ridhuset" sa jag. "Det står mellan Claudius och Knatte. Vem vill du rida ut och vem tar vi till ridhuset?" var frågan. Svaret kom snabbt: "Jag rider ut på CLAUDIUS!"
Ni förstår, Knatte har inte riktigt kommit in i ramen än så man kan behöva ridhusets fyra väggar... Hehe.

Uteritt på Claudius först alltså. Karro var mycket nöjd när hon kom tillbaka. Claudius också! Sen fick hon ta en tur på Reo. Han var tydligen lite mer yr. Han ska få följa med till ridhuset och rasta sig ordentligt på bra underlag någon av dagarna som är kvar av veckan. Pigg som en mört! Jag fixade i stallet medan Karro var ute på sina turer. Jag kände att mjukstart nog är bäst. Vill ju inte behöva inta horisontalläge hela dagen imorgon för att man har varit för het första dagen man är igång!

Sist blev det ridhuset med Knatte och Curre. Jag red Curren. Det var längesen. Kändes riktigt kul! Jobbade ganska mycket i skritt. Red igenom skänkelvikningar, öppnor, slutor och bakdelsvändningar åt båda hållen. Inte alls tokigt faktiskt. Knatte var på hugget och fick rasta sig lite i lina först. Olof satt fortfarande till häst och det var fortfarande hoppning på schemat (inte samma häst som på förmiddagen såklart, hihi). Knatten pigg men ganska snäll när Karro satt upp. Efter lite värmning tycker jag att han jobbade på bra. Överst på hans arbetslista står att acceptera skänkeln bättre och forma sig mer i sidorna. Det kommer att bli en rolig säsong med honom!

Nu sitter jag här med en kopp te och är ganska nöjd över att jag hade lite vettiga saker att rapportera!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar