torsdag 21 januari 2016

Bra känsla!


Det har varit magiskt vackert ute idag! 
Här är det eftermiddagssolen som lyser mellan rimfrostiga träd längs med fältkanten.

Det är väldigt roligt att rida just nu. Man kan kanske tycka att det alltid ska vara det, men även ridningen har sina ups and downs. Viss ridning är faktiskt inte så rolig. Till exempel när en häst är precis insutten, men den har inte riktigt lärt sig att ta skänkeln och den söker inte upp bettet eller letar sig i form. Det tycker jag är ganska tradigt att ta sig igenom. Det finns dock en ljus sida med den fasen och det är när man är igenom den. Man upplever att man får bättre och bättre kommunikation med sin häst, då brukar det lossna och bli jätteroligt för då händer det så mycket. 

Sen är det väl även så, om man ska vara krass, att alla hästar ger inte samma känsla i ridningen. Det är ju individuellt vilka hästar man klickar med. Just nu är det inte så många hästar igång här, men de som jobbar är mina favvosar! Det är Hera och Claudius här hemifrån och så rider jag ju Manthan någon eller några gånger i veckan också. Varje ridpass är verkligen roligt att rida nu!

Man får ha sina favoriter och man måste inte tycka att alla hästar passar en, men när jag sitter på en häst (i mitt fall oftast en ung ponny) är mitt uppdrag att ta fram det bästa ur den individen. Jag försöker att alltid ha den inställningen till alla hästar och ponnyer som korsar min väg. Det är något som jag har lärt mig av de jag beundrar mest inom sporten. De fokuserar alltid på att plocka fram det som finns hos en individ istället för att prata om vad den inte har för förmågor. Ibland kan det vara svårt när man hamnar i en svacka och inte vet hur man ska ta sig vidare, men det är ju därför man har en tränare eller andra kunniga omkring sig. För mig är det viktigt att vara prestigelös. Det är inte viktigt för mig att jag klarar något helt själv eller att det är jag som gör det bäst. Jag ser alltid till målet, och det är att komma framåt med utbildningen av hästarna. 

Här kommer några vinterbilder från idag. Bäst att passa på, om man ska tro SMHI så blir det nån plusgrad, snålblåst och regn nästa vecka. Skåne som vi är vana att se det med andra ord... Hehe.

Träden har ett sago-skimmer över sig idag

Det ligger en dimma över fälten.

Himlen skiftade i pastellfärger när det var dags att ta in hästarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar