torsdag 14 januari 2016

Samantha är tillbaka!

Samantha - mitt hjärtas ponny!

Manthan har flyttat hem igen, nästan i alla fall. I fyra år har hon bott hos sin fodervärd Alice med familj. De har tagit hand om Manthan som den prinsessa hon är! Ingenting har fattats henne. Säg dock den lycka som varar för evigt, efter ett tårdrypande farväl lämnade familjen tillbaka henne i höstas. De har ju köpt Foxy av mig (Manthans dotter) och går vidare mot nya utmaningar. Manthan själv har fått en ny liten ryttare att lära upp - Lilly Smith. 

I och med flytten till familjen Smith har Manthan hamnat på betydligt närmre avstånd till Högås än innan. Det tar tio minuter att köra dit och det är ju även där som vi rider med våra andra ponnysar i ridhus när underlaget inte tillåter här hemma. Med andra ord är jag där nästan varje dag i veckan just nu...! :-)

Simberg Samantha, eller Manthan som vi kallar henne, är född 2004. Jag köpte henne i februari när hon skulle fylla fyra år. Då var hon dräktig med en welsh-hingst (Kenwoods Right Royal) och födde ett hingstföl här hos oss (Högås Slowfox, aka Totte). Jag betäckte om henne med en ridponnyhingst (Leuns Velds Elegant RP 135) och som femåring fick hon ett stoföl (Högås Foxy Lady). Sen fick det bli karriär. Karros kusin Tilde blev Manthans första ryttare. Tillsammans tog vi Manthan från inridning och uppåt i klasserna hela vägen till vinst i MSV B, det högsta en b-ponny får hoppa på tävling! 


Tilde och Manthan hoppar bank för första gången.
 Det fick bli i skarpt läge direkt, men de här två fixade allt tillsammans!

Sen föll Tilde för åldersstrecket. B-ponnytiden var slut för hennes del och Manthan behövde en ny ryttare. Vi hade en c-ponny till salu och det ringde en familj som ville komma och titta på henne. Det var Alice och hennes mamma Lena. Alice var på tok för liten för en c-ponny och det sa jag till Lena. Sen tog jag fram Manthan och de fick prova henne. "Det är en sån här ponny ni ska ha!" sa jag till dem. Och de fattade direkt. De hade nog kunnat ta med sig Manthan i bakluckan på bilen på en gång om de hade fått! Manthan var ju dock inte till salu. Men efter lite funderingar bestämde jag mig för att låna ut henne till familjen. Alice och Manthan har haft flera härliga år tillsammans och de har tävlat hoppning upp till och med LA. 

Alice och Manthan

På den tiden som Tilde red Manthan tränade ekipaget kontinuerligt hoppning för Olof Smith. Han gillade Manthan (precis som alla andra) och skojade alltid om att "det står Lilly skrivet på den där!" Då var Lilly ju för liten, men nu är tiden äntligen kommen! Sedan i november 2015 har det blivit verklighet.

Lilly och Manthan

De två nyfunna vännerna har redan hunnit vara med på en pay ´n´ jump och hoppat felfritt 20 cm. Sen har de varit med på julklappshoppning på Åsums gård också. Än så länge hjälps vi åt med Manthan, jag och Lilly. Jag rider henne någon dag i veckan så att hon får trimma lite. Sen rider vi tillsammans någon dag och sen rider Lilly själv tillsammans med mamma Frida några dagar också. Det går framåt hela tiden och de har hoppat banor på 50 cm med både vattenmatta och grind. Till våren hoppas vi komma ut på lite tävlingar om Lilly känner sig redo. Vi har ju gott om tid på oss! 

Julhälsning från Lilly och Manthan. Ridning även på julafton!

Så här fina var Lilly och Manthan på julklappshoppningen. 

Här är Lilly och Manthan tillsammans med storebror Otto på Cadilack, Manthans stall- och hagkompis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar