måndag 15 april 2013

Med input som utgångspunkt

Lite på chans slog jag numret till min goda vän Sara i förmiddags för att se om hon hade några planer för dagen. Måndagar är ledig dag för henne, bortsett från två lektioner på kvällen (ridlärare till yrket alltså). "Hej, vad gör du?" frågar jag Sara när hon svarar. "Jag ligger i sängen. I den här familjen har vi inte fredags-mys, vi har måndags-mys."

Hehe, vilket underbart svar :-). Kaffekoppen med till sängen och bollibompa på TV. Mamma nöjd och Elina tre och ett halvt år gammal också nöjd.

Som tur var för mig så hade måndags-mysarna inget speciellt inplanerat denna dag (förutom städning) och Sara högg direkt på min fråga om hon hade lust att komma och rida en ponny och titta på när jag red en ponny. Två timmar senare var de här. Elina med en ryggsäck full med kex, banan och yoggi samt en kasse full med mjukisdjur. Laddad för Högås med andra ord.

Anledningen till att jag bad Sara komma var att ibland känner man behovet av ett bollplank. Någon att diskutera ridningens alla mysterier och snåriga avvägar tillsammans med helt enkelt. Vi började med Claudius och Sara tyckte jättemycket om att rida honom. Det glädjer mig såklart eftersom jag själv är väldigt förtjust i känslan han ger. Hon red fram och kände på honom i alla gångarter och sen hoppade de en linje och ett hinder på diagonalen några gånger. Det var roligt att se honom från marken och hoppad. Det var längesen nu och det gladde mig, jag tyckte att han såg riktigt fin ut! Vi bestämde oss för att ta en repris med mer hoppning nästa måndag.

 Elina - bästa hjälpen (eller stjälpen?!) vid hinderbyggnad ;-)

Sen var det min tur att rida lite. Jag tänkte att det var bäst att passa på att få ett par ögon på sig när man hade chansen så jag sadlade upp Curren. Ibland kan jag tycka att det är lite svårt att veta vad som är lagom tvärning och böjning i öppnan och slutan när man inte har en spegel att checka av mot. Sara tittade och kom med bra tips och kommentarer. Det var verkligen till stor nytta!

Ny beridare på Curre. (Känner du konkurrensen Karro?!?!) ;-)

Fröken långben har just påbörjat andra veckan av två på prao, vilket rent praktiskt betyder att hon inte dyker upp förrän omkring sju på kvällarna. Just idag kändes det inte så sent eller jobbigt faktiskt. Det var riktigt ljummet ute och stilla i luften. Jag passade på att rida Nussan samtidigt som Karro red Speedy och avslutningsvis satt jag upp en stund på Speedy också och kände efter lite. En lugn och behaglig dag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar