lördag 27 april 2013

Tävling: Ringsjöorten, hoppning

Idag började vi dagen med att åka en tur till Ringsjöortens RF för att premiär-starta Karros häst Speedy för året. Han har, precis som övriga födda 2008, fyllt fem år och att leva på förra årets meriter är fåfängt önsketänkande. Nu gäller nya mål och att prestera som sig bör för ålderskategorin. I Speedys fall som hopphäst är det 120 cm som är den gyllene gränsen.

Dagens start var dock på en något mer blygsam höjd. Karro valde att starta en 0,90-metersklass. Speedy har bara varit igång en kort tid och det var sommar sist han befann sig på en tävlingsbana. Allt gick som tåget idag. Speedy var glad och pigg på framridningen med en fin ridbarhet hela tiden. Han hoppade riktigt bra på framhoppningen och rundan på banan var jämn och harmonisk. Ja, och felfri såklart :-).

 Framridning

Härlig blick!

Speedy och Karro kollar in banan vid insläppet.

 Första hindret.

Ryttarinnan var inte så nöjd med undertecknads förmåga att fånga de fina sprången på bild idag. Jag försvarade mig med att Speedy är så kvick i sprången så han liksom hoppade ur mitt fotoläge hela tiden, hehe. Jaja, bara för det så tänker jag bjuda på extra många bilder från dagens runda! Kuuul va?!?! :-)




Speedys uppfödarfamilj var på plats och de tycker såklart att det är roligt att träffa på sin lille ligist. För icke upplysta läsare så kan jag berätta att Speedy är en korsning mellan welshponny och fullblod. Denna (minst) 160 cm reslige herre skulle ju bli ponny! Men som vi brukar säga nu för tiden: Tänk att något så misslyckat kunde bli så toppenbra!

Måste faktiskt även dela med mig av något som var lite av en uppenbarelse. I samma klass som Speedy startade stötte vi på den omåttligt sympatiske fyraårshingsten Yagudin (e Berlin - Irco Mena). Han genomförde halvblodens bruksprov tidigare i år, men klarade inte nålsögat den gången, idag var han dock kung. Så otroligt vacker häst!




Han var ute på sin första tävling någonsin och uppförde sig som en gammal rutinerad tävlingshäst. Diverse mindre styrbara hästar (och ryttare) yrade runt honom på framhoppningen, men han stod helt stilla utan att säga ett ljud och väntade på sin tur att få gå till insläppet till banan. Han gjorde två nollrundor i 0,90 respektive 1 meter. Självklart säger vi bra ridet och grattis till att ha en så fin häst i stallet i till unghästutbildaren Johanna Wall!


1 kommentar:

  1. haha är han sååå stor?? det har ju inte jag fattat alls... fattade inte varför han skulle hoppa 120 för... nu förstår jag vad du menar med att aveln gick fel :-)

    SvaraRadera