fredag 5 september 2014

På tillväxt


Mina två gangstrar - Bambi och Stene

Unghästar i olika faser av livet - fullkomligt ointressant tyckte jag när jag var yngre. Alla hästar under tre år var bara tråkiga för de gick ju inte att rida på. Ganska fula var de också... Det var först efter avslutade studier på Hippologutbildningen när jag fick jobb i stostallet på Flyinge som jag förstod tjusningen med unghästar. Nu kan jag nästan inte se mig mätt på dem :-)

Två stycken som jag har tittat på länge nog nu är mina egna treårshingstar Bambi och Stene. De går fortfarande på sitt bete där de fördriver en sorglös tillvaro. Förr än de anar kommer det paradiset dock att bytas ut mot skolstart. Jag får ta mig i kragen och börja utbilda de där slynglarna nu!

Jag tog några bilder på dem härom dagen. Jag är riktigt nöjd med hur de utvecklas. De är inte så spetiga längre utan har faktiskt fått lite massa.

Högås Springsteen "Stene" nosar på Högås Bamalama "Bambi



Högås Springsteen e Coelenhage´s Prins Thatch RP 151 u Ophra (SWB) ue Zephyr 829

Högås Bamalama e Fabian xx RP 123 u Diggiley ue Verona´s Bo-Gi RP 134

Alltid bit och bus på gång!


Så här snygg är Bambi när han går i form! :-)

Jag har även span på lite andra ungponnyer som inte är mina, men intressanta ändå. Det här är Gunilla Stahres uppfödning Claudia. Hon är född 2013 och är IM Claudius första avkomma! Vi var på besök förra veckan och det var verkligen ett trevligt litet ettårssto som mötte oss. Henne gillade jag mycket!

Claudia f 2013 e IM Claudius RP 178 u Cassablanka ue Kricket du Hequet 1120

Claudius har i år fått sin första son. Det är Caroline Berggrens ljuvliga uppfödning Julius undan stoet Axxas Jackie. Jag har inte hälsat på fölis själv än, men jag har sett bilder på honom och hört från flera håll att han är fin i typen och har rörliga gångarter. Roligt!

Bilder på Julius tagna av Lotta Nyström.

Julius ungefär en månad gammal.

Julius tre månader gammal.

Härlig uppsyn!

Ett av våra före detta avelsston, Ophra, har fortsatt att producera fina avkommor hos en annan ponnyuppfödare, nämligen Sanna Ottosson på Stuteri Design. I år fick hon en superfin hingstunge e Simberg Superman RW 113. Det är alltså ett helsyskon till Högås Bittersweet Melody (född 2008)
Bilderna är lånade av Sanna Ottosson.

Stolt mamma Ophra tillsammans med sonen Designs Nightcap


Så perfekt!




1 kommentar:

  1. hej. jag tycker dina hästar är jätte fina och söta och undrar om jag får ha dom som lufthästar kommer se till så ingen annan kan ta dom då? skulle vara jätte kul

    SvaraRadera