lördag 23 mars 2013

Bruksprovet: På plats i Ljungby

Då har 2013 års upplaga av bruksprov för ponnyhingstar startat. Efter attVetlandaortens RF drabbats av kvarka fick hela tillställningen flytta till Ljungby. Förutom att jag trodde att jag hade kommit till fjällen igår kväll när jag klev ur bilen så känns allt bra. Nedrigt kallt i natt och morgonen var rätt krispig den med om man säger så.

Klev upp vid sex imorse och beundrade utsikten från mitt hotellrum en kort sekund. Sen var det dags för helgens höjdpunkt - hotellfrukost! Lite jobbigt att man har toppat redan före sju på morgonen. Kan det bara gå utför nu?! Hehe, skämtåsido - men mat ÄR viktigt!

 Ljungby badar i morgonsol

The view

Momenten veterinärbeskitning och exteriörbedömning är avklarade i skrivande stund. Det har gått helt okej. Min kära vapendragare och tillika bästa springare ligger hemma i sängen med hög feber, utan röst och kan knappt lyfta handen ovanför huvudet. Det innebär i praktiken att MOI måste löpa desto mer... Fick inte Kenny till att stå riktigt stilla under visningen och fick då inte heller till visningen av typen som önskat. Skritten kändes ganska bra, traven fick några galoppinslag. Några poäng eller kommentarer får man inte idag dock.

Svårt för mig att fota helkroppsbilder och samtidigt hålla i Kenny...Men här är i alla fall godbiten i sina knoppar!




Har försökt ha kameran i beredskap så fort jag har haft möjlighet. Här bjuder jag er som inte är på plats i Ljungby på lite bruksprovskänsla:

 Upstallningen är stoor. I den här avdelningen bor det ridponnyhingstar och några connemaror.


 Ridhusen ligger på en höjd i förhållande till stallarna. Det blir lite backträning för benen.

 Folk på väg upp, och folk på väg ner.

Så här ser stallområdet ut uppifrån.

Har lyckats fota två ridponnyer som deltar i provet, förhoppningsvis blir det fler under dagen.

Top Silvio Hästak på väg från exteriörbedömningen.

 Top Silvio Hästak och teamet runt honom.

 Söta Näsvisen med visare Alexandra Börjesson

 Näsvisen och Ken har samma pappa, nämligen Veronas Bo-Gi RP 134

Just nu sitter jag i cafeterian och i manegen nedanför mig pågår det löshoppning av connemaror. Enligt tidsschemat ska de två treåriga ridponnyhingstarna Nors Castor och Nässlehults Nobelium starta med början om fem minuter. Då ska jag ha kameran redo igen!

Connemaras domarnämnd tittar på en ung hingst som lösgalopperar. Själv tittar jag genom fönstret i cafeterian.

Dags för fotografering och sedan lunch! 


1 kommentar: