lördag 30 augusti 2008

Genrep

Nu är det bara en vecka kvar.

Till vad? Kvalitetsbedömningen på Bollerup den 7 september såklart!
Vi har två ponnyer som ska göra bedömningen. Det är Caramis (Mickes, dvs min sambos, ponny) och Dahlåkras Ikon. Ikon är en godkänd welshhingst som har varit här sedan i början av juli för att förberedas inför bedömningen. Tiden har varit en aning knapp, men det vägs upp av Ikons underbara lynne och inställning. Han är en riktig gentleman och jag har bara gott att säga om honom. Han har verkligen utvecklats under de veckor han har varit här.

Så här ser han ut "in action":
Till vår hjälp idag hade vi Nathalie (Stuteri Hillstar) och hennes man Stefan (tack för hjälpen med filmningen!). Nathalie ska hjälpa mig under bedömningen och det känns alltid bra att ha jobbat med hästarna någon gång tillsammans innan man ska visa dem. Hon hade även med sig sin unghingst Arhults Alexander som fick löshoppa för första gången. Han skötte sig mycket bra (men det tror jag säkert att hon kommer blogga om själv).

Först ut var Ikon. Det fungerar verkligen bra med honom. Han är trygg och säker om än lite "bekväm" ibland. Om han får bestämma så pausar man gärna i någon hörna för en liten sniffning i gruset innan man hoppar vidare... Men det behövs inte så mycket tillsägelse för att han ska skärpa sig. Han hoppar med riktigt fin teknik och bra rygg verkan. Jag hoppas att han slappnar av och visar det även nästa vecka på Bollerup.


Ikon värmer upp över ett litet räcke.

Lite högre, men fortfarande samma härliga inställning!

Efter Ikon var det Caramis tur. Caramis har ju gjort detta ganska många gånger fler än vad Ikon har, men hon är ändå lite "blyg" när hindrena blir högre. Med ryttare på ryggen så hoppar hon ALLT. Vi har hoppat vatten, murar, små hus, plankor - you name it! Men när hon blir ensam mot hindret känner hon sig lite mer osäker. Hon har kapaciteten och förmågan. Jag håller tummarna för att hon tror på sig själv nästa vecka!

Så länge hindret är lågt hoppar hon hur högt som helst...


Frambenstekniken är det inget fel på idag!

Detta är verkligen två mycket fina ponnyer som kommer att gå långt med rätt ryttare. Oavsett hur det går nästa vecka så har de ju hela framtiden för sig (är i alla fall vad jag försöker intala mig själv och mitt tävlingsinriktade sinne...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar