söndag 15 mars 2009

Summering av helgen


Jag har varit iväg på tävling både lördag (Caramis) och söndag (Hera), och självklart avslutades allt med lite löshoppning.

Lördag hopptävling Torns RF - Caramis
Dags att gå två klasser på samma dag för första gången, 0.80 (LC) och 0.90 (LB). Jag kom dit i vad jag trodde var lagom tid (kl 12), men ack och ve så fel det var. Hur seeeg kan en ponnytävling bli? Igår fick jag svaret. Kl 15 gjorde vi vår första start. Den var väl inte strålande. Caramis kändes tom och frånvarande. Vi fick ett stopp (!), vilket aldrig har hänt förut och en rivning. Jag kände verkligen hur dåligt jag red och ville bara åka hem. Som tur var så hade jag Sara (god vän) med mig som strängt sa åt mig att bita ihop och rida nästa klass. Jaha, det var bara att ta plats på läktaren och vänta. Ungefär kl 18.30 gjorde vi vår andra start, men vilken tur att vi härdade ut! Jag rannsakade mig själv och min ridning, tog tag i problemet och det kändes super. Bättre galopp och tydligare signaler från mig gjorde susen. Framhoppningen kändes riktigt bra och på banan flöt det perfekt. Ett litet pet kom på näst sista hindret (klassens i särklass lägsta hinder...) vilket ju såklart var synd, men nu har vi hittat formen, det kändes på både henne och mig! (Tack Sara för stöd och råd)

Bilder från LCn, sen var tyvärr filmaren (Sara) tvungen att åka hem.


Caramis i LCn

Sista hindret - dags för en stunds eftertanke kanske...


Söndag hopptävling Röinge RK - Hera
Ny säsong, ny ryttare, nya höjder. Heras vårtermin började lite avvaktande då jag blev tvungen att se mig om efter en ny hoppryttare då Magnus Jacobson som har hoppat henne under hösten tillfälligtvis ska jobba på annan ort. Lösningen fanns dock ganska nära (gott om goda hopp-grannar) och nu är det Olof Smith som hoppar Hera istället. Årsdebuten på tävlingsbanan skedde idag, och även Hera fick för första gången gå två klasser på samma dag, 1.00m och 1.10m. Till första klassen var hon lite het och taggad, men skötte sig bra och gick runt som en stadig nolla. Andra klassen var Heras första start på den här höjden, men det var inga problem. Hon hoppade faktiskt bättre. Felfri enda fram till sista hindret, som var en kombination, räcke - ett galoppsprång - räcke. Inte ett dugg svårt, men liten och snabb som hon är vek hon vigt åt sidan efter A-hindret. Synd, men i det stora hela ingen stor grej. Vi fick kvitto på att hon absolut är redo och trygg med att gå 1.10.

Bilder från första klassen:

Svarta faran är svår att fånga på bild ibland... Snabb som vinden, men det suddiga svarta över hindet är faktiskt hon...

...och så här ser hon ut när hon väl fångas!


Löshoppningen idag bestod av treårskillarna. Nathalie och jag var ensamma och det fick räcka så. Grabbarna skötte sig bra och båda var uppe på den höjd de ska hoppa på treårstestet, vilket känns bra. Det finns absolut saker att slipa på och förbättra, men grunden sitter där nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar