lördag 7 februari 2009

Duktiga duktiga ponny!

Så var säsongen igång. Caramis har gjort årets första start. Lite oplanerat blev det faktiskt en debut. Meningen var att hon skulle gå en LC, men vi missade starten. Hur det gick till? Fråga inte! Rent slarv får man väl ändå säga. Första klassen gick långsamt och vi fortsatte räkna ekipage per timme i samma takt, men tji fick vi för nästa klass, dvs den som Caramis skulle starta i, gick mycket fortare. När vi rullade in på parkeringen så ropades hennes namn ut högtalarna.

Vi åker inte hem utan en start var min enda tanke. Det blev alltså till att efteranmäla till LBn. Caramis fick snällt stå och vänta på transporten medan LCn klarades av först. Det var ju ett gäng D-ponnyer som skulle starta också. Men sen kom faktiskt dagens stora behållning. Banan byggdes om till LB och det visade sig vara en A:0, dvs "rid så fort du kan från start till mål"-klass. Först ut var B-ponnyekipagen. Och vilka ponnysar! De hoppar fantastiskt och ryttarna red superbra. Vilka svängar och hopptekniken är i många fall bländande! Superkul att titta på!

Äntligen var det dags att plocka ut Caramis. Hon var ganska laddad och redo! Dagen till ära hade vi faktiskt en "inhyrd" ryttare. Min mycket goda vän Sara har ridit hästarna lite åt mig då jag har varit sjuk och förföljts av en envis hosta som inte vill ge med sig. Hästarna (Caramis och Hera) har gått jättebra med Sara så jag frågade om inte hon kunde tänka sig att starta Caramis, och visst kunde hon det. Härligt med en ja-sägare. "Är det ok om du debuterar Caramis i LB istället?" Sara gjorde det med den äran. Caramis var jättefin och hoppade super på framhoppningen. Dock blev hon trött ganska fort (vilket vi hade räknat med) och väl inne på banan kom två små pet. Absolut inget slav utan ren trötthet.
Stilstudie på Sara och Caramis plockat från videofilmen:

Tack Sara! Jag kunde inte ha gjort det bättre själv!

Övriga nyheter från stuteriet är att Totte sedan i torsdags är valack. Efter viss vånda och funderingar hit och dit bestämde jag mig. Det var kastration eller att skicka iväg honom någon annanstans. Han har varit lite väl intresserad av sina två tjejkompisar den senaste tiden. Det känns bra nu när det är gjort. Nu kan han fortsätta gå med Vanilla och Grynet i lösdriften och sedan gå på betet här hemma. Med till veterinären hade vi också Curre. Han fick sina tänder raspade och en vargtand utdragen. Pojkarna åkte jättefint tillsammans och skötte sig mycket bra på kliniken. Till min hjälp hade jag Nathalie (Hillstar) som erbjöd sig att följa med. Jag tackar och bugar, utan dig hade det inte gått!

1 kommentar:

  1. Du vet väl vad man säger - små sår och goda vänner ska man ta väl hand om ... Dina vänner verkar vara guld värda.

    SvaraRadera