torsdag 14 maj 2009

Not good

Vad? Jaa, att jag inte har bloggat på länge är såklart not good, men framför allt kan man väl sammanfatta resultatet från årets treårstest med samma ord.

I söndags visade vi Curre (EG Carnot) och Alex (Arhults Alexander) på Bollerup. Domare var Birgitta Larsson (exteriör) och Leif Nilsson (hoppning). Alex gick först. Han fick sig nog en chock när vi kom in i ridhuset, för det var som att gå in i en vägg av tropisk hetta. Varmt och inget syre. Först skulle galoppen visas, och Alex fick galoppera läänge, alldeles för länge! Sen kom hopp-provet. Alex skötte sig, men stod emot ganska mycket. Det är ju inte helt ovanligt att de gör de när man kommer till visning. Tyvärr var väl det ingen lyckad kombination tillsammans med ett tropiskt klimat och en redan ganska matt ponny. De uppfattade honom som spänd - vi som trött. Poängen blev ganska mediokra: 7-7 i hoppningen. Snålt kan jag tycka. Se och bedöm själva:




Som gångartstalang slog han tyvärr inte heller igenom. 88777 blev poängraden. Jag tyckte dock att aldrig har skrittat bättre och var klart värd en 8 där.

Vi fick ladda om en kort stund och sedan var det Curre. Han inledde starkt med att visa upp en bra galopp och en lovande hoppteknik. Tyvärr svek modet honom och han la in ett stopp. Efter det blev han osäker och övertygade tyvärr inte domaren. Tråkiga 5-5 blev resultatet. Det är dock sånt som händer med unga och försiktiga hästar. Det kan man inte ta så hårt på. Nedan följer de två språng han visade upp innan vägringen, och visst kan han hoppa! Se själva:




Sen kom dödsstöten. Han fick en 4 på benen! Rekord - fast åt helt fel håll! Vilken chock! Och svaret på frågan är nej, jag tycker inte att han har ben som är värda en fyra! Det kommer jag aldrig att hålla med domaren om! Hela poängraden blev: 874878
Snålt på huvud hals och bål, jag tycker att han är värd en 8 där. Skritten och galoppen fick betalt, traven blev också snålt bedömd. Det har jag dock funderat lite på och kommit fram till att jag nog jämför den över tid. Han har ju varit lite svag bak och blivit mycket bättre, hon som såg honom för första gången i söndags upplevde väl svagheten mer än vad jag gör. Well well... det är ju ingen stor grej, för trava kan han!

Inte mycket mer att säga om hela den saken - nu går vi vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar