lördag 27 februari 2016

Två C och en D

Det måste göras, det är inte speciellt roligt, och det kostar pengar. Storhästägare har ingen aning om vad jag pratar om, men de som håller på med ungponnyer vet - jag pratar såklart om ponnymätning. Ibland ordnas mätningar på en hästklinik bara 20 minuter härifrån, och då gäller det att passa på. Förra lördagen var en sådan dag. Vi tog med oss gänget födda 2011, Perfa, Bambi och Stene alltså. 

Vi har en mätkäpp här hemma, och vi har givetvis provmätt ponnyerna själva. Min bedömning var att Perfa skulle bli stor C och Stene stor D, och det kändes ju bra. Bambi däremot... Han ser ut som en C-ponny och känns som en C-ponny att rida, men så är det ju det där med manken. Bambi har en ganska markerad manke. Ärligt talat så tyckte jag själv att det såg mörkt ut på mät-fronten för Bambis del. Jag ställde in mig på att han skulle bli D-ponny. En mycket spetig och nätt D-ponny.

För Perfa gick det som väntat, hon blev 139 cm på sitt mätintyg, vilket var perfa så att säga :-).

Stene lyckades tappa en sko dagen innan mätning. Det innebar att han fick mätas som om han var oskodd (fast han hade ju fortfarande en framsko på sig). Han blev 148 cm. Det var helt ok. Med skor på blir han nog 147 cm, för då drar man ju av 1 cm för skon och det brukar man tjäna lite höjd på så att säga. 

Ja, och så var det Bambi då. Efter en stunds djupandning från oss båda (det är viktigt det där med att man andas i takt i sin ponny, då slappnar de av bättre - ett av många indiantrick man lär sig av mätmännens överkucku Christel) så sjönk stickan på pinnen långsamt ner mot något som började likna något som kan liknas vid C-ponny. Då steg hoppet. Och till sist så landade måttet inom den godkända ramen - Bambi blev C-ponny! 140 cm, tack å hej, ses vid nästa mätning!

Perfa, en c-ponny med perfekt höjd!

Bambi och Stene - big guys i sina respektive kategorier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar