torsdag 3 mars 2016

Mycket på gång


Samantha får en välförtjänt klapp av Lilly under avskrittningen efter avslutad runda

Vi fyller dag efter dag med hästiga aktiviteter just nu. Alla pållarna är igång och det är roligt att få starta upp säsongen :-)

I söndags åkte jag, Lilly som har Samantha och hennes mamma Frida på pay´n´jump i hos Gärds RF. Årets första start för ekipaget. Vi hade bestämt oss för att prova lyckan på 40 och 50 centimeters höjd. Manthan var laddad och det var bara att börja trava direkt när de kom in på framridningen, det finns liksom inte tålamod till att skritta hos den där damen när hon är på det humöret. Ganska omgående blev vi inropade på framhoppningen. Den flöt på jättefint. Såg hur bra ut som helst. Sen fick vi komma in på banan. Lilly red runt och visade Manthan ridhuset, sen var det dags för första start. Halva banan gick finfint, men sen tvekade ponnyn och Lilly lutade sig framåt, då bestämde sig Manthan för att det nog var bäst att väja. Det resulterade i en ofrivillig avsittning. Nåja, sånt händer. Upp i sadeln igen och sen hoppade de resten av banan felfritt. 

En klart besviken ryttare skrittade ifrån sina coacher och tog ett funderarvarv själv på framridningen. Sen var det bara att ge sig på det igen. In på framhoppningen och ta några språng inför rundan på 50 cm. Det såg jättebra ut. Oxern de hoppade var nog närmare 70 cm, så höjden är inget problem för Lilly. Dags för start nummer två. Och nu gick det som tåget! En felfri runda och ett mycket nöjt ekipage kunde lämna banan!

Nöjda och glada! Så fort vi får möjlighet ger vi oss ut igen - Lilly är taggad!

I tisdags åkte jag och Karro med varsin häst för att träna för Susanne (Gielen). Det var tok-längesen vi var där. Susanne råkade ut för en olycka förra året och vi hade ju otur med Claudius skada, ja, så det har helt enkelt inte givits möjlighet. Men nu var det äntligen dags. Karro tog med sig sin egen häst, Bigge, som nu har hunnit bli fyra år gammal. Jag red Bambi, nu fem år i ålder. 

Det är lite klurigt att komma till ett riktigt arbete med Bambi, och det var därför jag tog med honom. Jag känner att jag behöver vägledning och hjälp med hur jag ska göra. Bambi har många fördelar. Han är lätt, energisk och arbetsam, men att få honom att jobba genom hela kroppen med en förbindelse från bakbenen via ryggen och fram till handen är svårt. Han är en mästare på att vika in näsan och krulla ihop halsen. Han försvinner hela tiden bakom mina hjälper. 

Det var inte mycket att be för när träningen väl satte igång. För att sammanfatta det kort: jag behöver rida bättre! Men man kan väl lägga ut orden i en lite mer nyanserad analys också... Jag måste bli ännu mer noggrann med att föra handen framåt längs mankammen och samtidigt driva honom med skänkeln så att jag uppmanar honom att ta tag i bettet där framme där han ska vara. Så långt allt väl, men han får inte öka tempot - han måste vila mer på steget. Det är lite svårt då han gärna tar skänkelhjälpen som att han ska springa fortare istället för att aktivera sina bakben och ryggverkan. Då blir ju min reaktion att ta förhållningar med handen, men handen måste vara kvar i position långt fram. Jag måste istället reglera honom med sätet och rida lätt lugnare. Inte lätt. Mycket svårare än vad det låter nu när jag skriver det.

Det var hur som helst givande och jag är mycket inriktad på att jobba flitigt med detta nu tills vi har stabiliserat oss mer i takt, tempo och stöd längre fram. 

Bigge såg fin ut och Karro fick också flera saker med sig att jobba vidare på. 
  
Bambi och Bigge snackar lite efter sina avslutade träningspass. 

De andra hästarna här hemma har också jobbat bra. Stene till exempel har hoppat serie för första gången för någon dag sedan. Två studs, ett galoppsprång till en oxer och ytterligare ett galoppsprång till ett räcke. Han gjorde det så fint. Jämn bjudning, välbalanserad och hela tiden på rak linje. Riktigt kul att se. 

Claudius fick börja veckan med lättare arbete i töm. Imorgon är det Zelma som ska rida honom och på söndag ska de tävla. Det är dags att prova lyckan i LA:P1.

Claudius tömkörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar