söndag 3 juli 2016

Stene levererar!

Stene påklädd och klar för att möta lördagens utmaningar på hoppbanan

Det visade sig vara värt regndropparna att ge sig iväg till Ringsjöortens RF igår eftermiddag. Stene var riktigt duktig och gjorde en felfri runda i LB (1 meter). Han värmde jättefint och började framhoppningen med stora runda språng. Han blev nästan lite chockad över sig själv och då åkte svansen upp något hack, vilket inte brukar främja ryggverksamheten... hehe. Han löste det bra hur som helst. Karro hade en bra känsla av att hon kunde påverka honom även om han var lite spänd i kroppen. Efter rundan travade vi av på en av dressyrbanorna. Vi tänkte att det var ett bra tillfälle att bekanta sig med vita staket. Det var mycket vatten över hela banan, men Stene är väldigt cool med sådant. Han går fram fint ändå. Här är ett smakprov på galopparbete från framridningen:


Karro och Stene efter avslutad ritt. Nöjda och glada.

Duktig igår betydde faktiskt inte vila idag. Tvärtom så var det dags att kitta till sig ytterligare ett hack för idag var dagen kommen för Stene att prova lyckan som dressyrponny! Frosta RF har haft tävling i dagarna två så för mig blev det en andra rond. Vi hade anmält Stene och Karro till LB:1. Min elev Milla startade även hon sin femåriga ponny Athena i samma klass så jag kunde övervaka dem båda två på framridningen (även om Karro är ganska självgående vid det här laget får jag nog säga. Ibland har man gjort jobbet för bra och då har man även gjort sig själv överflödig... haha).

Stene såg fin ut redan från början även om Karro upplevde honom som aningen seg i kroppen, men det är ju helt okej med tanke på att han tävlade hoppning igår. I programmet skötte han sig strålande! Jag måste verkligen säga att jag tycker att han gick på toppen av den förmåga han har just nu. Han har superfin inställning och jobbar tillsammans med sin ryttare. Det enda som håller honom tillbaka är att han inte är tillräckligt stark för att kunna visa all sin potential än. Karro hjälpte honom ändå att glänsa på den nivån han är nu med riktigt fin ridning. Det var väl avstämt och fint följsamt. Jag blir så stolt när jag ser dem där inne på banan. 

Det var inte bara jag som tyckte att de skötte sig bra. Domaren gav dem 68,57 procent och det resulterade i en blågul rosett - seger i debuten!

Stilstudie:











Att åka på tävling ska vara guldkanten på hela hästeriet. Det ska vara glädjen som gör att man orkar genom de där lite jobbigare stunderna med lera och kyla. Därför var det bästa på hela dagen nästan när Karro och Stene hade avslutat sin ritt och ska lämna banan - titta på dem, så här glada ska häst och ryttare se ut när de är färdiga!


Milla och Athena gjorde även de en finfin insats på banan. De landade på 67,88 procent och bärgade andraplatsen i klassen. Stämningen i Högås-lägret var på topp!

Titta så fina:





Milla och Karro på prisutdelning




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar