söndag 14 september 2014

Mot vuxenlivet

Nu så är de hemma igen, gangstrarna Bambi och Stene. Igår gick vi upp till betet och tog in dem, jag och Karro. Dags att få lära sig hur det känns att ha sadel (och ryttare) på ryggen! 

Idag blev det dock löshoppning. Känns som ett ganska bra sätt att börja på. De har ju löshoppat sedan de var små och är redan trygga i det systemet. Först ut var Stene. Han är alltid cool med hindrena och gör kraftfulla språng. Utmaningen med honom är att få till en bra lösgalopp. Den där svansen har en tendens att åka upp som en hissad flagga och då får man sällan en avslappnad gångart... Det var helt okej idag med den saken och jag tyckte att han skötte sig riktigt bra.

Hjälphindret tas med spetsade öron.

Över oxern med kraft och mod.

Next up - Bambi. Med honom är utmaningen en annan. Han galopperar alltid i perfekt balans men är istället lite mer försiktig av sig. Nyfiken men lite avvaktande. Det märkte man dock inte så mycket av idag. Han tuffade runt fint med jämn bjudning. Han är kvick i benen och spänstig som satan! Kul!

Lösgalopp före hoppning.

På väg över oxern.

Jag har lite olika planer för mina treårsgrabbar. Båda är hingstar fortfarande, men det är bara en av dem jag har tänkt att spara som hingst. Den andra ska få bli två kulor kortare inom en snar framtid. Det är absolut inte så att jag tycker att den ena är sämre eller bättre än den andra. De är båda mycket bra, fast på olika sätt och därför tror jag att den ena gör sig bäst som sportponny medan den andra kanske skulle kunna få prova lyckan i ett bruksprov... 

Lite spännande va?! Jag tänker inte avslöja vem jag tänker vad om... än.

Att spara eller att inte spara - det är frågan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar