onsdag 13 april 2016

Teknisk utveckling

Jag är verkligen ett fan av stillbilder. Det är något i möjligheten att fånga ett perfekt ögonblick som tilltalar mig. Det är bakgrunden, ljuset, hästens form, benrörelser och ansiktsuttryck, ryttarens position i sadeln, handställningen och så klart en avslappnad min. Allt ska stämma, men får man till det är det en millisekund av perfektion som förevigas och som sen kan upplevas ett obegränsat antal gånger.

För att lyckas med det måste man oftast ha en bra kamera. En systemkamera är att föredra. Mobilkameran är väldigt begränsad när det gäller att få till skarpa bilder på hästar i rörelse så den är jag oftast mest irriterad på, men mobilkameran har ju många andra fördelar. Den är framför allt tillgänglig. En stor systemkamera går man inte runt med i fickan, mobilen finns alltid till hands. Det öppnar för en annan typ av dokumentation - den rörliga filmen. Jag är inte lika förtjust i att filma, men det är egentligen ett mycket bra verktyg att använda sig av för att kunna följa utvecklingen av hästarna och för att själv få möjlighet att se hur det ser ut när man rider.

Jag har tidigare inte riktigt kommit överens med mobilfilmerna när de har överförts till youtube och då tappade orken att lösa problemet för att kunna dela med mig av lite vardagsfilmer här i bloggen, vilket annars var tanken. Projektet blev tillfälligt nedlagt...

Meen nu har jag tagit nya tag. Jag har skaffat appen Videofy där man kan ladda upp sina filmer från mobilen. Typ som instagram fast med film istället för bilder. Tror jag i alla fall... Är inte så insatt i instagram så jag kan egentligen inte uttala mig :-)

Nu tänker jag alltså att bloggen ska förgyllas med lite mer rörliga bilder ibland. Än så länge har jag bara laddat upp två filmer via min nya app, men om det tekniska tänker fortsätta samarbeta så kan det nog bli fler!

Den här filmen är från i söndags. Karro och Stene hoppar en kortare bana. Lite spänd med svansen i vädret gjorde att det var svårt att byta galopp, men inställningen är det inget fel på! Det går verkligen framåt med den här killen just nu. På lördag ska han hoppa en klass i Perstorp. Höjden blir 85 cm.



Här är den andra filmen som jag har lagt upp. Det är Rocky (Högås Rock´n´Roll) som löshoppar våren 2014, då fyra år gammal. Rocky och Stene är bröder, de har samma mamma (Ophra, swb, e Zephyr 829)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar