onsdag 27 mars 2013

Bruksprovet: Treåringarnas exteriör + en veteran

Ojoj, idag är det onsdag - tre dagar efter bruksprovets slut och jag har fortfarande inte lyckats publicera alla bilder än. Snacka om att suga på karamellen! :-)

Det här inlägget ägnar jag åt visning för hand. Det är de två treårshingstarnas exteriörbedömning från lördagen som jag aldrig hann med att lägga upp under den dagen. Klockan tickade iväg där under kvällen och bilderna var så många. Hur som helst är de värda att titta på, både bilderna och ponnysarna alltså. Jag tyckte att det var två fina individer som kom fram till visning. Det är inte min uppgift att säga om de duger som avelshingstar men som sportindivider är jag övertygad om att de kommer göra sig mycket bra. Jag hade inte tackat nej till att utbilda dem!

Här är Nors Castor under domarnämndens lupp:

Han ställde upp både snällt och snyggt, även om han tittade lite på publiken 
(men det får man!).

Skritt (blir alltid lika kul på bild... eh.)

Trav.
Mera trav.

Spring matte!

Uppställd igen.

Sedan var det Nässlehults Nobeliums tur att bli granskad:

Även denne gosse ställde upp bra.

Skritt.

Trav.

Mera trav.

Jag lyckades även pricka när de ställde upp sig utanför ridhuset för proffsfotograferna. Det gäller att hänga med om man vill få saker på bild!

Nässlehults Nobelium

Nors Castor

Jag ska faktiskt tillägga att båda visarna fick beröm av domare Hans Wallemyr för att deras treåriga hingstar var så väl förberedda och fint visade. Håller helt med - bra jobbat!

På söndagseftermiddagen var det dags för startfältets äldsta deltagare att göra entré. Det var Leuns Velds Lord som kommit för att visa upp sig. Han har hela sjutton år på nacken och både en egen tävlingskarriär samt presterande avkommor i bagaget. Han har tidigare verkat i avel både i Tyskland och i Holland. Nu är han inköpt av Stuteri K2 för att verka i avel i Sverige.

En välbevarad gentleman:





Imorgon kommer det sista inlägget som handlar om bruksprovet. Håll utkik!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar