tisdag 19 mars 2013

Ingen idé att gå i ide

Så här kan det se ut när man vaknar och vänder sig om i vår säng. En Signe Lurvboll som har krupit ner under täcket mellan matte och husse.

Den här dagen har varit väntad i över en vecka. Smhi har haft den goda smaken att avisera lååångt i förväg på sin väderkarta att tisdag 19/3 är det ingen idé att sticka näsan utanför dörren. Stormvindar och snöfall har det utlovats och självklart har man planerat därefter. Ja, alltså, jag hade ju planerat in en slappar-dag :-). Vad ska man göra om det varken går att köra till ridhuset eller ens släppa ut hästarna i hagen?! Jag skulle njuta av en dag med inomhuspyssel och mycket mys med vovvarna.

Det såg väl ganska ljust ut under frukosten. Och med ljust menar jag snö på tvären :-). Men sen avtog det och visst var vinden hård, men det har varit värre. Jag insåg redan på förmiddagen att slappar-dagen var avblåst. Ridbyxorna åkte på och jag tog med mig Curre till ridhuset. Det ångrar jag inte! Han var superfin. Jag har nog inte ridit honom på två veckor tror jag. Det är Karro som har haft nöjet att trimma vår fina pärla med mina ögon på sig och det verkar ha fallit väl ut. Han känns fin för hjälperna, svarar riktigt bra för sätet och allt börjar bli mer och mer befäst. Idag har jag ridit några riktigt små volter i galopp och det känns som att stora priuetter inte är långt borta! Kul!

På eftermiddagen fick Reo och Ken åka till arbetet. Jag lånade en box hos Olof som Reo kunde stå i medan jag red Kenny. Fungerade fint och man sparar såå mycket tid på att inte behöva åka fram och tillbaka så mycket. Kenny fick jogga i trav och galopp. Han kändes fräsch som vanligt. Kom och gick lite hästar i ridhuset, men det tycker jag att han klarade bra. Han blir ledsen när alla går ifrån honom, men han jobbar ändå vidare.

Reo kändes också fin. Jag har sagt det förut, men tål att upprepas. En rolig ponny att utbilda! Han är så uppmärksam på det man ber om och man kan rida med små hjälper, precis så som det är tänkt att ridning ska vara! Övade mycket övergångar. Först mellan trav och skritt och sedan mellan galopp och trav. Galoppfattningarna var riktigt fina idag. Blev en del serpentiner och volter också. Han blir lätt lite väl djup i formen när man svänger och man får vara noga med att passa nosen då, annars hamnar han bakom lodplan. Det är ingen stor grej. Det försvinner i takt med att han blir starkare bak, men tills dess får man lyfta lite fram och hjälpa honom.

Med facit i hand så kom jag inte in från stallet förrän efter sju. Då kom Micke ut och hämtade mig för maten stod på bordet. Najs! :-) Nä, som sagt, inte mycket slappt med den här dagen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar