söndag 3 mars 2013

Dagens status

Nån som missat att det var lite vårkänsla i luften idag?! Man liksom suger i sig solstrålarna som om man aldrig har stött på en klarblå himmel förut... Najs! 

Men hur skönt det än är med sol så kan jag inte hjälpa att jag tycker att det går för långsamt. Ja, tö-fasen på ridbanan alltså. Fälten är nästan helt fria från snö, men ridbanan verkar ha någon slags anti-tö-egenskap som gör att snön stannar där dubbelt så länge som på alla andra ställen... Orättvist! 

 Ridbanestatusen idag vid lunch-tid.

Well, well. Det fick bli en uteritt. I kanten av bonde-sambons fält tog Karro och Claudius en härlig tur samtidigt som jag promenerade med vovvarna. Tog med mig mupp-kameran (hur kunde du välja att inte ta med dig din kamera IDAG av alla dagar, Karro?!?!?) ut på fältet och försökte efter bästa förmåga att dokumentera ridglädjen som fanns hos både ponny och ryttare.



 Clödden är så himla härlig att vara ute och galoppera på! Det är så lättsamt med honom på något sätt. Han kan vara ganska pigg och laddad precis när man ska sitta upp, då kan det till och med vara svårt att skritta, det är liksom upp och iväg - men efter bara några minuter så är han så himla... lagom! Kanske inte så ofta man tycker att det är ett positivt ord när det gäller att beskriva egenskaper hos en häst, men jag skulle nog vilja hävda motsatsen här. Han är glad, pigg och framåt, men gör inga tokiga grejer. Han försöker inte sticka och blir inte stark eller dragig. En perfekt liten ponny för en unge att ha roligt med utan att det blir farligt... typ. Aah, tror att man fattar vad jag menar här! :-)

Härligt. Mysigt. Precis som det ska vara.

 Njutning på hög nivå!


Medan Karro red strövade jag omkring på fälten i lagom takt. Jag föredrar egentligen en rask promenad, då känns det mer som att man kommer någonstans. MEN det finns de i min närhet som tycker annorlunda, det finns de i min närhet som vill låta snudorna (skånska för näsa) styra. Barmark betyder ju dofter för vissa. Sniff, sniff och sniff. Lite spring, lite span och sen sniff, sniff, sniff.

Sniff-snudorna Signe och Melba

Vackert väder eller ej - vissa saker kräver stabilt underlag. Det stod trim på schemat för både Curre och Knatte och då finns i dagsläget bara en sak att göra - lasta och köra till ridhuset. Vilket vi också gjorde. Det var tomt och lugnt idag. Olof var i väg med en lastbil till bredden fylld av tävlingshästar så ponnytrimmet kunde avklaras i enskildhet. Karro red och jag stod på marken. Var riktigt skönt att ta sig tid och hjälpa henne ordentligt. Har blivit väldigt mycket "titta över axeln" samtidigt som jag rider själv och det blir inte samma sak. Dels inverkar det på min egen ridning och dels kan jag inte hjälpa henne som när jag är avsutten.

Vi började med Knatten. Första passet i dressyrsadel sedan han kom igång. Han gick superbra idag. Dagens guldstjärna. Vi jobbar inte med några avancerade saker. Målet för Knatte är att befästa grundridningen riktigt ordentligt. Just nu är det den mentala lösgjordheten som står i fokus. Psykisk och fysisk lösgjordhet går hand i hand och det märks tydligt på honom. Ju mer han kopplar av i huvudet, desto mjukare blir han i kroppen och då blir han ännu mer avslappnad mentalt och så spinner det vidare på det sättet. :-)

Curren var också riktigt fin. Jobbar stenhårt på att höja timingen och känslan i Karros hjälpgivning. Hon är riktigt duktig, men som vi brukar säga: ingenting är så bra att det inte går att förbättra! Hon måste bli ännu noggrannare på att ha honom riktigt rund runt höger skänkel där han är lite svagare och på att förbereda sig och förutse vad som ska/kan hända. Vi jobbade en del med förberedelse inför bakdelsvändning genom att rida sluta längs med voltspåret och sedan minska volten. Där var de båda duktiga!

Filmade lite när hon red, får se om jag orkar fixa över filmen till datorn och lägga upp den här... Framtiden får utvisa, hehe.

Skrev ju tidigare idag att jag hade saker att rapportera. Det gäller uppstarten av tävlingssäsongen. Nu är anmälningarna till årets första starter gjorda. Reo blir först ut. Han ska gå en klass på söndag, 10/3, hos Viarps RK. Söndagen efter, 17/3, blir det Reo i LB och Curre i LA hos Vinslövs RF. Den tredje helgen i mars är vi ju iväg på ridponnyernas bruksprov så då vilar övriga, men i månadsskiftet mars-april ska vi till Hästhagen. Där gör Knatte sin debut, eventuellt följer Reo med och Curre ska också göra en start. Har ej bestämt klass för honom än... Och sen rullar det på. Eventuellt åker vi till Eslöv och hoppar 1 april. Löpande uppdatering av tävlingssäsongen kommer såklart här i bloggen!




2 kommentarer: